Blog poświęcony mojej pasji jaką jest zbieranie, restaurowanie i tworzenie lalek.
Wszystkie zdjęcia na blogu są mojego autorstwa, chyba że jest inaczej wtedy podane jest źródło zdjęcia.
Jeżeli chcesz wykorzystać jakieś zdjęcie- zapytaj

niedziela, 17 lutego 2013

Celebrity Dolls - Historia w obrazkach.

Historia lalek przedstawiających znane osoby sięga początku XIX wieku, jedna z pierwszych lalek przedstawiała Johna Bunny'ego - aktora kina niemego.


Zdjęcie pożyczone Klik tam też dokładny opis lalki.

W 1915r powstała pierwsza lalka Charliego Chaplina- (za tą konkretną lalką muszę jeszcze poszperać w sieci)
Kolejną lalka z 1923r przedstawiała  "Baby Peggy" czyli Dianę Serrę Cary ( Peggy Montgomery)- dziecięcą gwiazdę kina niemego.


Na poniższym zdjęciu  aktorka z kolekcją lalek- zdjęcie pochodzi  z 1996r.


Więcej informacji i źródło zdjęć TU

Kolejną dziecięcą aktorką posiadającą swoje  lalki była Shirley Temple- od 1930r firma Ideal produkowała lalki z wizerunkiem małej artystki.
Początkowo były to lalki kompozytowe, później winylowe.




Zdjęcia Shirley z lalkami pochodzą z sieci.
W  latach późniejszych  lalki z wizerunkiem Shirley produkowały inne firmy a porcelanowe podobizny produkowane są po dzień dzisiejszy.

Sama mam przyjemność posiadać winylową Shirley od Ideal - lalkę kilkakrotnie pokazywałam na blogu- jest to moja ulubienica, najdłużej posiadana lalka w kolekcji, ona też zapoczątkowała zainteresowanie lalkami "celebrity"


Wraz z rozwojem techniki produkcji zabawek  od lat 80tych XXI wieku lalki przedstawiające znane osoby zyskały na popularności - głównie wśród dorosłych kolekcjonerów.
Wiele firm w tym Mattel, Hasbro, Play Along, MGA, Mego, Yaboom, Tiger, Jakks Pacific, Matchbox,Galoob, Franklin Mint, Ashton Drake, Madame Alexander zaczęło produkować lalki przedstawiające gwiazdy filmowe, gwiazdy estrady i znane osobistości.

Najlepiej sprzedającymi się lalkami w historii lalek celebrity były lalki Spice Girls wyprodukowane w 1997r - sprzedane w ok  11 milionach egzemplarzy.
Równie dobrze choć nie tak spektakularnie sprzedawały się lalki Britney Spears, New Kids on the Block, bliźniaczek Olsen oraz Christiny Aguilery.

W sieci funkcjonuje Celebrity Dolls Museum http://celebritydollmuseum.com/ znakomite miejsce gdzie można  zobaczyć  wiele bardzo ciekawych lalek.

Początkowo żeby mieć lalkę trzeba było być bardzo znaną postacią - vide Shirley popularna do dzisiaj choć już aktorce stuknęło 85lat wizerunek uśmiechniętej dziewczynki z burzą blond loczków jest nadal lubiany i pożądany przez kolekcjonerów.
Obecnie wystarczy zaistnieć np w   X- Factor żeby mieć swoją lalkę ;)
Takim sposobem dowiedziałam się o brytyjskich boysbandach - wertując moje dwa ulubione Second Handy weszłam w posiadanie dwóch uroczych panów-niestety każdy należy do innego boysbandu, dzielą ich dwie edycje, ale  jak na razie tworzą na półce zgrany duet.

Pierwszy trafiony lalek to Liam James Payne z One Direction
Oryginał wygląda tak:

Cały lalkowy boysband tak:



A mój lalek wygląda tak:






Ku mojemu zaskoczeniu trafił się kompletny w pełnym odzieniu i obuwiu ;)

Drugi to Jonatan "JB" Gill z JLS (Jack the Lad Swing)
Poniżej zdjęcie z lalkiem

 
 
I cały lalkowy boysband:

Do mnie lalek trafił niestety bez butów i chyba w nie swojej kurtce, ale całkiem porządnie uszytej.






I obaj panowie razem:





Prowadzimy nabór do boysbandu! Kto się jeszcze zgłosi?

Obaj panowie są kompletnymi sztywniakami, do zabawy raczej się nie nadają o czym świadczy ich obecność w SH.
Znalezieni w pewnym czasowym oddaleniu- ciekawa jestem czy uda mi się utrafić resztę towarzystwa?
Technicznie wykonani porządnie- zwłaszcza twarzyczki noszą znamiona podobieństwa do oryginałów i odzienie też jest solidnie odszyte.

Moja kolekcja lalek "celebrity" liczy około 40 lalek z różnych firm i z różnych lat.
Najstarsza jest Shirley, najmłodsi prezentowani powyżej panowie, a w drodze jest kolejna długo tropiona w sieci,   oczekiwana od tygodnia Jej Książęca Wysokość ;)

22 komentarze:

  1. Dzięki Twojemu wpisowi naoglądałam się lalek w Muzeum Lalek Celebrytów, że ho ho!
    dziękuję bardzo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę bardzo- sama natknęłam się na to miejsce przypadkiem w trakcie identyfikacji jednej z lalek.

      Usuń
  2. Dzięki za ten rys historyczny- nie wiedziałam, że celebrity dolls były produkowane już od lat 30-ch. Sama też mam kilka lalek celebrity ale tylko vinyle - m.in Britney, Christinę i 2 spiceki. Tak na marginesie to lalki Spice girls były produkowane w 1997 a nie 77, jak napisałaś w poście.
    Pozdrawiam i zapraszam do obejrzenia (niedługo) moich celebrytek
    Besu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, już poprawiłam błąd- dzięki za zwrócenie uwagi!
      Chętnie zobaczę Twoje podopieczne!

      Najwcześniejsze lalki typu celebrity były produkowane w wersji papierowej. Ale z racji zamiłowania do lalek przestrzennych papierowe lalki pominęłam ;)

      Usuń
  3. hej
    cudne lalki , świetny i bardzo pomysłowy post ....dzięki za wiedzę
    pozdrawiam ;-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę ;) sama spędziłam dużo czasu wertując zasoby tego internetowego muzeum ;)

      Usuń
  4. I particularly like the picture at the very top of this Blog. He is a real character!

    OdpowiedzUsuń
  5. haha :D wyglądają jakby się za bardzo nie lubili ;);p może to z tremy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było nie było są z różnych zespołów ;)

      Usuń
  6. Siedzę teraz przez Ciebie na stronie CDM i nie mogę się oderwać :P
    Dzięki za wpis, wprawdzie panowie z boysbandów mnie nie kręcą, ale po raz pierwszy zobaczyłam Shirley i taaaaka słodka jest :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      Ja lubię wszelakie celebrity dolls ;) a że panowie kosztowali grosze, to ich zabrałam ze sobą do domu ;)
      A Shirleykę bardzo lubię ;)

      Usuń
  7. Hello from Spain: beautiful pictures. This post is very interesting to know the history of the dolls. Keep in touch

    OdpowiedzUsuń
  8. O ja też mam lalkę Shirley ale niestety tylko winylową Danbury Mint z 1996 http://www.flickr.com/photos/kamarza/6653547943/in/set-72157632385497551 ale i tak bardzo ja uwielbiam :D

    Twoja jest boska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki!
      A znam Twoją pannicę! Śliczna jest- choć te współczesne mają bardziej delikatne rysy, to i tak widać że to jest Shirleyka!
      Natomiast te od Ideala mają takie bardzo mocno wyrzeźbione rysy no i moja ma "protezkę" - ząbki są wstawione.

      Usuń
  9. Panowie są boscy, ale i tak najbardziej zazdroszczę Ci Shirley'ki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)
      Shirleyki czasami trafiają się na alu - trzeba wertować portal - kiedyś przegrałam walkę o podobną do mojej jedynie miała zniszczoną fryzurę i sprzedawca nie wiedział do końca jaką lalkę sprzedaje, za to ten osobnik z którym przegrałam doskonale wiedział co to za lalka ;)

      Usuń
  10. Do mnie z całą pewnością będą trafiały lalki z ulubionych filmów i seriali. Trójkę juz mam 4 w drodze;)
    Zauroczyła mnie Twoja Shirley ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło!
      Bardzo lubię te mikro ludziki- tym bardziej, że niektóre są bardzo podobne do ludzkich pierwowzorów.

      Usuń
  11. Co ja mogę napisać, czego przede mną nie napisano? Również dziękuję za porcję wiedzy z ukochanej dziedziny:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę- sukcesywnie też postaram się uaktualnić etykietę "celebrity dolls" bo na blogu zebrało się tych lalek całkiem sporo.

      Usuń