Blog poświęcony mojej pasji jaką jest zbieranie, restaurowanie i tworzenie lalek.
Wszystkie zdjęcia na blogu są mojego autorstwa, chyba że jest inaczej wtedy podane jest źródło zdjęcia.
Jeżeli chcesz wykorzystać jakieś zdjęcie- zapytaj

poniedziałek, 10 października 2011

Piaskowy Dziadek- Sandmann

Piaskowy Dziadek jest bohaterem niemieckiej bajki a zarazem jednego z najdłużej emitowanych seriali animowanych od 1959r do lat obecnych . Powstały dwie wersje wschodnio i zachodnio niemiecka, z tym że ta pierwsza przyjęła się niejako bardziej . Postać Piaskowego Dziadka  zaczerpnięto z bajki
 H. Ch. Andersena
Dobranocka była w kraju emitowana w latach 80tych, powstało 17 odcinków :
Gdzie mieszka Piaskowy Dziadek, Zimowe echo, Latarniana wyspa, Jak Mopsik strzegł tajemnic, Jak Kwaczka chciała zostać nauczycielką, Wieczorne muzykowanie, Piaskowy Dziadek wkracza do akcji, Pani Sroka i Bałwan, Lekcja gry na trąbce, Nowa atrakcja w Bajkowym Lesie, Automat do nakrywania stołu, Zamarznięte drzwi, Lis ratownik, Balon pocztowy, Niespodzianka Pana Lisa, Prezent dla Pani Sroki, Remont lisiej nory

Większość 30 latków pamięta piosenkę z bajki.




Dziadku, drogi Dziadku
Nie chcemy jeszcze spać!
Chodź tu zabawić nas,przecież wiesz,
Na dobranoc bajka musi być,
Naszym gościem bądź, gościem bądź.


Dziadku, drogi Dziadku
Ty wiele bajek znasz!
Siądź tu i bajkę dziś powiedz nam,
W telewizor razem z nami patrz,
Naszym gościem bądź , gościem bądź.


Dzieci, drogie dzieci,
Dobranoc, pora spać!
Już zmrok zapada,noc jest tuż, tuż,
Pożegnania dzisiaj nadszedł czas,
Żegnam zatem Was, żegnam Was.


W sieci znalazłam wiele różnych wersji lalki przedstawiającej Piaskowego Dziadka. Na pierwszym zdjęciu poniżej Piaskowy Dziadek z muzeum Bajka w Krynicy, reszta zdjęć zaczerpnięta z sieci.









A czemu piszę o dobranocce? A temu , że jedną z zabawek z mojego bardzo wczesnego dzieciństwa był właśnie Piaskowy Dziadek- przywieziony z DDRu. Niestety mój Dziadek zaginął w pomroce dziejów, ale jestem bardziej niż pewna , że podzielił los lokomotywy, i jest to bardzo smutna historia.
Jednakże dzięki popularnemu serwisowi aukcyjnemu odzyskałam podobnego Dziadka. Nie obyło się bez przygód, bo się gdzieś "zawieruszył" ale na szczęście dotarł cały i zdrowy. Wg Mam Piaskowy Dziadek jaki rezydował w domu miał niebieski płaszczyk i czapę.
Obecny Piaskowy Dziadek przyjechał bardzo, bardzo, bardzo brudny.
Na aukcji ( zdjęcia zapożyczone z aukcji) wyglądał tak :




No niby nie było najgorzej ale zdjęcia robocze  z blatu kuchennego ukazują strasznego brudasa- chyba szedł do mnie na piechotę ;)




Jednakże po całodziennym pobycie w SPA odzyskał dawny blask- kliniczny oddział perukarski postarał się o nowe frędzlowe włosy i brodę ;) (porównując zdjęcia nad brodą muszę jeszcze popracować ;) )





Ta wersja zabawki jest mechaniczna,  po nakręceniu kluczyka Dziadek dziarsko drepta na dystansie 20 cm ;) zgrzytając przy tym niemiłosiernie i kiwając się na boki ;)
Teraz mam pomocnika w wymyślaniu kolejnych blogowych historyjek ;)

10 komentarzy:

  1. Skąd Ty takie cuda w internecie wynajdujesz !!
    Gratuluje nowego nabytku!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Gabi - bardzo dziękuję! Z tą lalką to był czysty przypadek - natknęłam się na niego szukając zupełnie innej rzeczy, zalicytowałam i czekałam- prawdopodobnie trafił do mnie bo Pani która wystawiała ma troszkę "nagrabione", musiałam się o niego troszkę poupominać ale na szczęście dotarł ;)no i był koszmarnie brudny, ale jak wiesz dla mnie to żaden problem ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczny zrewitalizowany dziadzio ;-) Taka lala z historią - superaśny jest ;-)Podziwiam cię pięknie, że się tym zajmujesz ;-) Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny u mnie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie odrestaurowany - odzyskał dawny blask. Cudownie jest patrzeć na lalki, które przypominają nam dzieciństwo i wspominać tyle cudownych rzeczy, które wydarzyły się w tym czasie :) Ja też mam kilka takich, ale niestety jestem zbyt ,,smarkata" żeby pamiętać dobranockę o Piaskowym Dziadku ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Madlen - bardzo dziękuję, zaglądam z chęcią!
    Bardzo lubię odnawiać lalki, zwłaszcza regionalne- te mają swój oddzielny blog do którego link jest w zakładkach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Paumar osobiście bajkę to przypomniałam sobie teraz, z dzieciństwa pamiętam lalkę jak dreptała po podłodze i piosenkę, którą często śpiewała Mama ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dokładnie, fajne są takie historie. Świetnie go odczarowalaś. A wiesz, że ja kompletnie tej bajki nie kojarze? Aż się zdziwiłam, bo jestem "bajkową" osobą:D:D:D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ewa jak pisałam wcześniej Dziadka świadomie pamiętam tylko z piosenki (co ją często Mam śpiewała) i mgliście jak mój lalek "chodził" po podłodze- samej bajeczki nie bardzo ale coś Ci podeślę na DP ;) Bajka miała tylko 17 odcinków u nas i była emitowana we wczesnych latach 80tych.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobranocka z dzieciństwa! Uwielbiałam dziadunia, ależ miłe wspomnienia przywołałaś:)

    OdpowiedzUsuń