Blog poświęcony mojej pasji jaką jest zbieranie, restaurowanie i tworzenie lalek.
Wszystkie zdjęcia na blogu są mojego autorstwa, chyba że jest inaczej wtedy podane jest źródło zdjęcia.
Jeżeli chcesz wykorzystać jakieś zdjęcie- zapytaj

sobota, 30 lipca 2011

Muzeum Nikifora w willi Romanówka w Krynicy Zdrój

Post nielalkowy ale miejsce warte polecenia- będąc w Krynicy Zdrój nie można nie zaglądnąć do Willi Romanówka w której mieści się Muzeum Nikifora- najbardziej znanego malarza prymitywisty, którego genialnie zagrała w filmie "Mój Nikifor" Krystyna Feldman.
NIKIFOR (1895-1968) ma­larz naiwny , Łemko z Krynicy Wsi. Prawdziwe nazwisko artysty prawdopo­dobnie brzmiało Epifaniusz Drowniak, ale sam podpisywał swoje obrazy słowami „NIKIFOR MALARZ-NIKIFOR ARTYSTA" i pod tym imieniem zapisał się w historii sztuki polskiej i światowej.
W muzeum zgromadzono wiele pamiątek związanych z Nikiforem-jego warsztat pracy a także nieliczne przedmioty należące do artysty oraz pokaźny zbiór prac malarza.

















3 komentarze:

  1. ładne rzeczy w tej Krynicy..., trzeba się tam kiedys koniecznie wybrać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam jak kiedyś trafił w moje ręce album z jego obrazami.(miałam chyba 12-13 lat, i nie miałam zielonego pojęcia kim jest Nikifor) Nawet nie zauważyłam jak spędziłam chyba godzinę, oglądając strona po stronie, każdą reprodukcję.
    Do tej pory nie wiem, jak używając tak prostej kreski, ten człowiek zawarł całe magiczne i skomplikowane światy w swoich obrazach!
    Fajnie, że mi przypomniałaś o tym artyście!
    Ciekawe czy odgrzebię gdzieś ten album?

    OdpowiedzUsuń
  3. Lila o tak Krynicę polecam byle tylko w ładną pogodę trafić

    Mono-prace Nikifora są genialne- w przedstawionych realnych budynkach nawet zgadzała się liczba okien

    OdpowiedzUsuń