Blog poświęcony mojej pasji jaką jest zbieranie, restaurowanie i tworzenie lalek.
Wszystkie zdjęcia na blogu są mojego autorstwa, chyba że jest inaczej wtedy podane jest źródło zdjęcia.
Jeżeli chcesz wykorzystać jakieś zdjęcie- zapytaj

niedziela, 5 czerwca 2011

Babcia "Santon"

Santony to lalki regionalne produkowane we Francji w rejonie Prowansji.
Wykonane są w całości praktycznie z jednego kawałka gliny - jedynie ruchome są ręce umocowane na drucie. Lalki przedstawiają  osoby starsze, różnych zawodów - krawcowe, praczki, zbieraczki lawendy, piekarzy, rybaków , kupców- najczęściej z wiejskich obszarów Prowansji, a każda lalka ma dołączony atrybut charakterystyczny dla danej profesji.
Do mnie dzięki Bognie- Brattei z DP trafiła "Babcia" - troszkę poszkodowana przez czas i nieumiejętne traktowanie- niemiłosiernie brudna, bez podstawki i czepka.
 Gdy dotarła do mnie wraz z całym pudłem regionalnych lalek wyglądała tak: ( zdjęcia autorstwa Bogny)






 Po domyciu i wypraniu odzieży ( ubranie składa się z kawałków materiału upiętych bezpośrednio na lalce)
prezentowała się tak- czekało mnie jeszcze dorobienie podstawki i uszycie czepka.










A tu skończona Babcia.









Kiedy lawenda rozkwitnie Babcia otrzyma kosz z kwiatami- w końcu Prowansja słynie z uprawy lawendy.

A tak wygląda naprawiona i dorobiona podstawka wraz z butami

6 komentarzy:

  1. Ciekawa lalka - z tą realistyczną twarzą (chyba bardzo dokładnie zrobioną, jak na lalkę z gliny) i ubraniami wygląda, jak prawdziwa babuleńka :-)

    PS. Rozbawiło mnie troszkę to sformułowanie "skończona babcia" ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam Cię Madziu, że masz tyle serca do każdej nawet leciwej i nie atrakcyjnej lalki.

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo ciekawa lalka i bardzo oryginalna. Ale dzieci to pewnie by się jej bały- ma dośc groźne spojrzenie!
    Cudny czepeczek!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dollsecondhand- twarz jak na glinianą lalkę zrobiona jest rzeczywiście bardzo dokładnie Santony to przedstawieni głównie starzy ludzie, chyba jako jedyne lalki tego typu.

    Cóż zawsze lepiej niż "wykończona babcia" ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Marku Santon był moim marzeniem lalkowym- jak pewnie zdążyłeś zauważyć lalki mam różne, i nie wszystkie są w konwencji "barbiowej".
    Santony są dość cenionymi i poszukiwanymi lalkami przez kolekcjonerów, na swój sposób ciekawe i ładne w swej pozornej brzydocie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lila dziękuję! Czepek był nieodzowny a te lalki raczej do zabawy się nie nadają - widziałam je min w szopkach bożonarodzeniowych. To typowe lalki regionalne, choć ze względu na użyte tworzywo są wyjątkowe- większość moich regionalnych lalek to plastik lub celuloid, tylko nieliczne wykonane są z innego tworzywa

    OdpowiedzUsuń