Blog poświęcony mojej pasji jaką jest zbieranie, restaurowanie i tworzenie lalek.
Wszystkie zdjęcia na blogu są mojego autorstwa, chyba że jest inaczej wtedy podane jest źródło zdjęcia.
Jeżeli chcesz wykorzystać jakieś zdjęcie- zapytaj

wtorek, 11 stycznia 2011

Matrioszka


Matrioszka powstała w Rosji około 1890 roku prawdopodobnie inspirowana japońskimi laleczkami od 1900 roku po sukcesie na Wystawie Światowej w Paryżu zaczęto produkować je w Rosji masowo.
Zabawka składa się z drewnianych lalek wydrążonych  w środku, wkładanych jedna w drugą, 
Lalki  są bogato zdobione, malowane w motywy kwiatowe bądź ludowe, obecnie przedstawiają muzyków, polityków, zabytki Rosji.
Moja Matrioszka przyjechała z Ukrainy dzięki uprzejmości Natalii. 








Chciałam właśnie taką, rustykalną, jak najbardziej zbliżoną do dawnych matrioszek. Lalka pomalowana jest bardzo starannie i "na bogato"  największa ma zdobienia brokatowe, wzór nie jest zmniejszany a tylko odejmowane są poszczególne elementy tak że po rozłożeniu lalki stanowią spójną całość. 
Mój model ma siedem szczęśliwych i optymistycznie nastrajających oglądającego  laleczek.

1 komentarz:

  1. Oh, jak ja uwielbiałam oglądać Matrioszki w Sukiennicach na Rynku Głównym w Krakowie gdy byłam mała;)
    Masz rację- pozytywnie nastrajają:)

    OdpowiedzUsuń